Rozdělení základních pojmů agresivita x agrese
- Příčiny zvýšeného výskytu agresivity u dětí a mládeže – genetické předpoklady, chování
skrytě agresivní matky a důsledky na chování dítěte – možnost vzniku opozičního vzdoru u
dítěte (rozbor základních charakteristik chování dítěte v opozičním vzdoru, možnosti řešení),
potvrzování funkčnosti agresivity v souvislosti se zvýšenou agresivitou u jedince, agresivita
způsobená organickou bází, agresivita u dětí s neuspokojenou bazální jistotou (rozbor bazální
jistoty, kategorie dětí s neuspokojenou bazální jistotou, typické projevy chování těchto dětí,
možnosti řešení
- Agrese jako projev agresivity v chování dítěte
- Směry agrese – agrese vybitá na neživém předmětu, agrese vybitá na zvířeti
- Autoagrese – typy autoagresí – stereotypní autoagrese, automutilace, kompulzivní
autoagrese, impulzivní autoagrese – spouštěče výše uvedených typů autoagresí, možnosti
řešení v rámci školního prostředí
- Základní dělení agresí – agrese emocionální, instrumentální nutná a žádoucí – jejich projevy
ve školním prostředí, možnosti řešení
- Moyerova klasifikace agresí:
- predátorská agrese – její projevy u dětí a pedagogů, scénář doplity, racionality a skupinové
hlouposti – důsledky pro dítě procházející tímto scénářem, predátorská agrese v pohybu
v souvislosti se šikanujícím chováním
- Agrese mezi samci nebo samicemi – Gloningerův vývoj osobnosti dítěte, základní scénáře
chování, které vzniká v předškolním věku, děti se zvýšenou mírou bránění se poškození, děti
se zvýšenou mírou impulzivity, jedince se zvýšenou mírnou závislosti na psychologické
odměně - jejich chování ve školním prostředí – směřování k agresi či submisi – důsledky pro
další vývoj jedince